StartTerminalenLinjekartaLinje 7Linje 12Linje 21Linje 22HållplatserVagnhallenVerkstadenin English

tram.se email

Vagnhallen
vagntyp A32, linje linje 22

A32

Sju nya vagnar
I mars 1999 väntas den första spårvagnen av typ A32 levereras till Stockholm. Det blir den första av 12 hittills beställda och sju stycken beräknas vara levererade till sommaren samma år. Vagnarna skall då testköras inför trafikstarten av den nya Snabbspårvägen mellan Alvik, Liljeholmen och Gullmarsplan den 16 augusti. I framtiden är det också tänkt att vagntypen skall trafikera Nockeby-, Lidingö- och Saltsjöbanorna.

Bombardier och Adtranz
Vagnen är för Stockholm helt ny typ av spårvagn och är beställda från det Österrikiska bolaget Bombardier som tillsammans med Adtranz, vilka även bygger den nya tunnelbanevagnen, skall bygga de nya vagnarna. Vagnskorgarna byggs hos BWS i Wien, boggier hos BN i Belgien, medan slutmontering sker i Västerås.

Miljövänlig
Arbetet med att designa och utforma "snabbspårvagnen" har pågått en tid nu och man har ställt stora krav på miljö och bekvämlighet. Vagnen blir 30 m lång, 2,65 m bred och skall rymma 180 passagerare, 78 sittande och 106 stående, toppfarten ligger på 80 km/h. I och urlastning sker via tre dörrpar på varje sida av vagnen och en stor del av vagnens golv är sänkt så att ex. rullstolar och barnvagnar skall kunna tas ombord utan problem. Miljötänkandet efterlevs genom att vagnens material är återvinningsbart och att den är energisnål. För trafikanternas skull har man prioriterat en snygg design och satsat på låga bullervärden och lite vibrationer under gång. Utseendemässigt liknar vagnen tunnelbanans nya "Vagn 2000" i färgsättning både ut- och invändigt.

Från Köln och Croydon till Nockeby och Lidingö
I upphandlingen valde man mellan nio olika vagnar från sex tillverkare. Den man valde bygger på en vagn som redan köpts av lokaltrafiken i Köln (Stadtbahnvagn K4000) och även Londons lokaltrafik har nappat på vagnen för trafik i Croydon. Man räknar med att det sammantaget kommer att behövas ca 70 vagnar för att täcka behovet för den nya snabbspårvägen samt för att trafikera Nockebybanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan.

 

vagnsnummer 401-412 längd över koppel 29,70 m
antal 12 bredd 2,65 m
leverantör Bombardier
Adtranz
höjd 3,88 m
leverans år 1999-2000 axelavstånd 1800 mm
axelföljd Bo'2o'Bo' boggiecentrum-
avstånd
 
motorantal 4 hjuldiameter 630/550 mm
effekt 4 x 120 kW antal passagerare 211
max hastighet 80 km/h varav sittande 78
vikt 38 ton varav stående 133

Text: Per Ampferer.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden. All rights reserved. Alle Rechte vorbehalten. Copyright © 1998-2018 Bruse LF Persson • SajtinformationStockholms Spårvägslinjer är en del av tram.se • Producerad av Pantograph.